Společenství praxe na FPE ZČU

Neodmyslitelnou rolí fakult vzdělávajících učitele je podpora tzv. společenství praxe – skupiny lidí, kteří se podílejí na vzdělávacím procesu a sdílejí své zkušenosti a problémy. Společenství praxe na ZČU propojuje řadu oborů zejména na naší Fakultě pedagogické a dále na Fakultě aplikovaných věd. V rámci této spolupráce probíhá celá řada aktivit, které podporují rozvoj vzdělávání. Aktuálně je tento rozvoj podporován projektem INSPIRE 2.

Naším cílem je propojit širokou škálu lidí zapojených do vzdělávání na všech úrovních, aby mohli sdílet své zkušenosti a navzájem se profesně rozvíjet. Mezi naše partnery patří nejen učitelé z praxe, naši absolventi, současní studenti, akademici vzdělávající učitele z jiných pracovišť, ale také pracovníci v oblasti neformálního vzdělávání a neziskového sektoru. Spolupracujeme se sítí škol, kde naši studenti získávají praxi a zpracovávají své kvalifikační práce, přičemž některé z těchto škol fungují jako tzv. fakultní školy (více o konceptu Plzeňské fakultní školyzde).

Jednotlivé katedry v rámci společenství praxe organizují různé aktivity, které pomáhají prohloubit spolupráci mezi akademickým prostředím a praxí. Patří sem například kurzy zaměřené na profesní rozvoj učitelů, workshopy a konference, tandemová výuka a společné výzkumné projekty, ale i neformální setkání, jako jsou Dny absolventů. Další informace o fungování společenství praxe na jednotlivých katedrách naleznete na následujících odkazech.

Katedra hudební výchovy a kultury ve společenství praxe

Katedra hudební výchovy a kultury je zasíťovaná ve společenství praxe mnohanásobně a mnohovrstevnatě skrze všechny své členy, protože naprostá většina pedagogů-hudebníků učí také v základních uměleckých školách či konzervatořích, na základních a středních školách nebo se věnuje vzdělávací a lektorské činnosti se zaměřením na učitelskou komunitu. Na různých stupních vzdělávání jsou tak vyučující naší katedry zároveň členy učitelských sborů, lektorských týmů, sbormistrovských či skladatelských organizací nebo neformálních debatních spolků, které spojuje zájem o školství, hudební pedagogiku a oborovou didaktiku. Mohou tak řešit problémy hudebního vzdělávání nebo rozvíjet sdílení dobré praxe přímo v terénu.

Příklady síťovacích aktivit směřujících k rozvoji společenství praxe jsou uvedeny u každého člena katedry (vyučující jsou v abecedním řazení). Všichni jmenovaní působí v Plzni na Katedře hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity, ale kromě toho následující komentář uvádí u každého pedagoga nebo pedagožky jeho další role a počiny v kontextu hudebního vzdělávání formálního i neformálního.

doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D.

vyučuje na Konzervatoři Plzeň předměty související se zpěvem a hrou generálbasu. Na Základní umělecké škole v Horažďovicích zajišťuje v hudebním oboru výuku hry na klavír. Komunikuje s kolegy běžné výukové problémy a ovlivňuje i generaci budoucích učitelů – současné studenty konzervatoře, z nichž mnozí již sami vyučují hudební výchovu na základních školách nebo hru na nástroj v základních uměleckých školách.

prof. Mgr. MgA.  Jiří Bezděk, Ph.D.

vždy propojoval práci na pedagogické fakultě s působením na nižších stupních hudebních škol. Hlavním spolupracovníkem mu byla Konzervatoř v Plzni, vedle ní však také Pražská konzervatoř i základní umělecké školy po celé České republice. Spolupráce probíhá vždy na poli moderní hudby. Týká se jak oblasti kompozice, tak pedagogiky výuky skladby. Se svými kolegy a kolegyněmi z oboru se každoročně propojuje na semináři skladby, kterého se účastní učitelé ze všech konzervatoří z České i Slovenské republiky.

Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D.

spolupracuje na částečný úvazek se Základní uměleckou školou J. Kličky v Klatovech, kde vyučuje sólový zpěv. V rámci pedagogické práce komunikuje běžně s učitelským kolektivem, jehož je součástí. Hlubší komunikace probíhá s kolegy, se kterými se organizačně podílí na koncertu nebo vystoupení. Těsnější spolupráce se rozvíjí s korepetitorem, se kterým se připravuje finální podoba vystoupení žáků a žákyň z pěvecké třídy.
Dochází na praxe studentů, kde komunikuje s vyučujícími po proběhlé a zhlédnuté hodině. V diskuzích s nimi řeší běžné problémy českého školství jak v obecné rovině, tak i v rámci předmětu hudební výchova. 

Galina Gvozdevskaia, kandid. pedagogických věd

učí hru na klavír v Základní umělecké škole Josefa Labitzkého v Bečově nad Teplou. S ředitelem školy plánuje strategie a metody výuky a podílí se na organizaci koncertů a vystoupení i dalších uměleckých produkcí – např. na závěrečném školním koncertu v kapli zámku v Bečově nad Teplou nebo na akci Vánoční hudební muzicírování, kde také pravidelně vystupují děti z její třídy. Spolupracuje s ostatními pedagogy a pedagožkami v rámci kolegiálních vztahů na pracovišti.

Mgr. Petr Haas, Ph.D.

spolupracuje se střední školou Gymnázium Postupická, Praha 4, Postupická 3150, kde na částečný úvazek učí hudební výchovu. Součástí profesního života na gymnáziu a kolegiální komunikace na pracovišti je také jeho spolupráce s pedagogy výtvarné výchovy, díky čemuž se daří nacházet průnik mezi výtvarným a hudebním pojetím uměleckého vyjádření včetně uplatnění multimediálních technologií a postupů filmové tvorby. Příkladem je školní soutěž ROK SMETANY realizovaná ve spolupráci s různými vyučujícími ve školním roce 2023/24 u příležitosti výročí narození Bedřicha Smetany. Předmětem soutěže byly variace na téma symfonické básně Vltava vytvářené hudebními a ve volných asociacích i výtvarnými prostředky.

doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D.

vyučuje na Konzervatoři Plzeň a Střední pedagogické škole v Berouně, kde je členem pedagogického sboru. Má možnost tak diskutovat s učiteli z praxe i kolegyněmi, které působí např. jako lektorky České Orffovy společnosti. Svým působením ovlivňuje vzdělávání a výchovu budoucích pedagogů na různých stupních škol. Mnozí jeho žáci a žákyně z konzervatoře a SPgŠ jsou již zároveň učiteli v praxi. S dalšími vyučujícími (ze základních uměleckých škol) se setkává a řeší problémy hudebního vzdělávání v rámci klavírních soutěží – mj. jako předseda poroty krajské klavírní přehlídky Klavír pod proudem – spolupráce s dalšími členy porot, kterými jsou např. Erik Czompa (ZUŠ Rokycany), Matěj Müller (Konzervatoř Plzeň a ZUŠ Třemošná). 

doc. PaedDr. Daniela Mandysová

vyučuje na částečný úvazek v Základní umělecké škole J. Kličky v Klatovech, věnuje se žákyním a žákům, které učí sólový zpěv. Je tak přirozeně zapojena do práce a komunikace školního pracovního kolektivu. Hlubší spolupráce probíhá s korepetitory doprovázející zpěváky při vystoupeních a koncertech a s učiteli a učitelkami, kteří koncert organizují. Dochází na praxe studentů, kde diskutuje se studujícími i vyučujícími o hospitované hodině i dalších výukových a organizačních problémech a záležitostech.

Mgr. Roman Michálek, Ph.D.

působí od roku 1998 jako učitel hudební, estetické výchovy, odborných předmětů a sborového zpěvu na základních a středních školách, je činný jako lektor a organizátor hudebních událostí a projektů zaměřených na vzdělávání dětí a mládeže.  Je tak v pravidelném pracovním kontaktu s kolegy učiteli i se širší pedagogickou veřejností.

Je iniciátorem a pravidelným účastníkem pracovních setkání učitelů oblasti Umění a kultura a zástupců neformálního vzdělávání a spoluautorem modelového projektového dne uměleckých výchov pro ZŠ a gymnázia – Arts Day (spolupráce s PedF UK).

V současné době vyučuje na Gymnáziu Jana Keplera v Praze 6 (koordinátor a předseda předmětové komise pro umělecké výchovy) a Základní umělecké škole v Černošicích (učitel komorního a sborového zpěvu).

Je zakladatelem a členem presidia Asociace učitelů hudební výchovy, presidia České hudební rady a předsednictva Unie českých pěveckých sborů. Pravidelně spolupracuje se členy Společnosti pro hudební výchovu a Hudební mládeží ČR. Jako člen pracovní skupiny NPI se podílí na revizi RVP základního vzdělávání (role oponent).

Inspire2 (1)